Het Paleis van de Sultan - Reisverslag uit Granada, Spanje van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu Het Paleis van de Sultan - Reisverslag uit Granada, Spanje van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu

Het Paleis van de Sultan

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 Juli 2014 | Spanje, Granada

De dag voor vertrek belde mijn tante mij op om Bram en mij een fijne vakantie te wensen. Ze vroeg of we er een beetje zin in hadden. Ik antwoordde dat ik nog niet echt het vakantiegevoel had. Dat zou kunnen komen omdat ik nog bezig was met het verbeteren van mijn scriptie, die ik diezelfde avond nog af heb gemaakt, of door het feit dat het neerstorten van het vliegtuig van Malaysia Airlines mij in een rouwstemming heeft gebracht wat het vakantiegevoel overheerst. Inmiddels zijn we toch wel aan het genieten hier in Granada. Het leven gaat tenslotte door.

De eerste dag werden we met open armen ontvangen door onze gastheer, Hugo (spreek uit: oego). Een erg sociale en vriendelijke man die ons voor 4 nachten een kamer in zijn huis verhuurd. Hugo komt uit Colombia maar heeft voordat hij naar Granada kwam al in Parijs en Barcelona gewoond. Zijn kinderen wonen in: Canada, Engeland en België. Hij en zijn familie houden van rondreizen, zo zegt hij zelf. In Granada woont hij nu vier maanden maar hij heeft ons al een boel goede tips gegeven. En ik kan je vertellen: Het is hier prachtig! We hebben al veel Europese steden mogen bewonderen maar Granada is anders. Dat komt omdat de Moorse bouwstijl hier van grote invloed is. Arabische kunstwerken zijn hier in overvloed en dat geeft een sprookjes-achtige sfeer, die we nog niet eerder hebben ervaren. In het Alhambra komt deze Moorse stijl het beste tot uitdrukking. De muren zijn geheel bewerkt met pleister sculpturen en de fonteintjes en stijlvolle tuinen maken het nog romantischer. Het is net het paleis van de sultan uit Aladdin! (Van binnen dan ;)...)

Zeven uur hebben we ons vermaakt in de hitte. Met genoeg water en schaduw is het allemaal goed te doen. Van de klotsende oksels en verbrandde schouders krijg je 's avonds pas last als je gek wordt van het geplak en je huid pijn begint te doen. Máár je moet ook wat over hebben voor het paleis van de sultan!
Tussen de bedrijven door hebben we ons kostelijk vermaakt met het opnemen van 'reisfilmpjes'. We stonden bij locaties die totaal niet van belang waren in het Alhambra. Maar, omdat wij er stonden te filmen krijg je altijd wel nieuwsgierige aagjes die dan toch even door je beeld gaan lopen zodat je weer opnieuw kan beginnen. Na het Alhambra zijn we, zoals iedere avond, richting een restaurant gelopen om weer te smullen van de gratis -ja u hoort het goed- gratis tapas! Bij ieder drankje die je bestelt krijg je een gratis tapa. Leuk zo'n traditie! Als je dus maar genoeg zuipt, zuip je zo een maaltijd bijelkaar.

Naast het Alhambra zijn er twee wijken in Granada die óók op de werelderfgoedlijst staan: Albaicin en Sacromonte. Dit zijn twee wijken met louter witte huizen en smalle straten waar soms amper een auto doorheen past. Omdat het nogal een doolhof is, besloten we deze twee wijken met een gids te bezoeken. We boekten een avond tour, want al die trappen in dit deel van de stad wil je niet in de volle zon belopen, en samen met nog 20 anderen werden we door het doolhof geleid. De smalle straatjes, witte huizen, oude stadsmuur, grotwoningen -waar flamco dansers en Spaanse muzikanten tot in de late uurtjes doorgaan-, en de mensen die op straat barbecuen, maken dit tot het gezelligste deel van Granada. De tour eindigde met het beklimmen van een vrij hoge heuvel via een alternatieve route én met handen en voeten. Iets wat we niet hadden verwacht, waardoor Bram met slippers aan aan de klim begon. Het hoofdlampje maakte de outfit helemaal af.

Na 00:00 uur zijn we samen met Hugo wat gaan eten. We zijn al aardig gewend aan de Spaanse tijden van eten. Siësta hebben we na de eerste dag ook maar meteen ingesteld. Heerlijk! Om 3 uur 's nachts zijn de meeste keukens ook gewoon nog open. Tot die tijd hebben wij met Hugo dan ook gezellig zitten kletsen onder het genot van mijn favoriete drankje van het moment: tinto de verano!

Morgen vertrekken we naar Cordoba, ik geloof dat dit de heetste stad van Europa is. Ik hou me maar vast aan het idee dat we Death Valley hebben overleefd...

Adiós,
Yvonne

  • 27 Juli 2014 - 00:04

    Papa:

    Nou klinkt goed en die Tucson temp in Cordoba gewoon siesta houden net als de spanjaarden.
    Papa

  • 27 Juli 2014 - 16:24

    Jolien:

    Wauw, zeker sprookjesachtig :)

  • 27 Juli 2014 - 22:58

    Mama:

    wat leuk ! heb genoten van je verhaaltjes. liefs, mama

  • 27 Juli 2014 - 23:54

    Marijke:

    En? Hebben jullie de hitte een beetje doorstaan?

  • 28 Juli 2014 - 10:39

    Nicolien:

    Hey guys!
    Mooi he die moorse invloeden? In de 5e ben ik op uitwisseling geweest naar Sevilla (en een dagtripje naar Cordoba). Heel leuk om die moorse invloeden daar in de kerken etc. te zien (terwijl je dat echt niet verwacht in een kerk).
    Geniet ervan!

  • 28 Juli 2014 - 23:01

    Ans :

    Wat weer een mooi verhaal we genieten weer helemaal mee Zie het allemaal zo weer voor e En even op internet kijken allemaal Maja kijk wel uit dat je voor je maaltijden te krijgen Geen alcohollist word Veel plezier verder he

  • 09 Augustus 2014 - 12:57

    Nathalie:

    Zo.... ik ben gisteravond thuis gekomen, en ik heb nu de rust en de tijd om jouw verslagen even te lezen.
    Dit was nummer 1 op naar de volgende ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Wat valt er te omschrijven? Ik ga graag op reis en voor de thuisblijver die graag mee wilt genieten schrijf ik een dagboek die iedereen kan lezen..... En zelf vind ik het stiekem ook wel erg leuk om te schrijven!

Actief sinds 17 Nov. 2011
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 73517

Voorgaande reizen:

29 Juni 2015 - 29 Juli 2015

Jungle Adventures

19 December 2014 - 23 December 2014

Polen tussen 1940 - 1945

23 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

In de voetsporen van 'Wie is de Mol?'

18 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Howdy how... Arizona!

02 December 2011 - 10 Januari 2012

Back To The Roots

Landen bezocht: