Sevilla op de planeet Naboo - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu Sevilla op de planeet Naboo - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu

Sevilla op de planeet Naboo

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Augustus 2014 | Spanje, Sevilla

De afgelopen vier dagen hebben we genoten van Sevilla. Dit is de grootste stad van Andalusië. Eigenlijk niet te vergelijken met Cordoba en Granada die in vergelijking met Sevilla toch meer een dorp zijn. Net als de stad was ook ons huis waar we overnachtten groot! Marta en Carlos, allebei advocaat, waren erg gastvrij. Je snapt ook meteen hoe ze aan het grote huis komen. Als ik later 'groot' ben zou ik ook wel zoiets willen!

De dag van aankomst hebben we lekker rustig aan gedaan. Ik ben voor het eerst sinds tijden weer een boek (ter ontspanning) aan het lezen. 's Avonds hebben we twee straten verderop gedineerd met tapas van hoog culinair niveau. Het restaurant had twee prijzen gewonnen met twee soorten tapas. Die hebben we uiteraard geprobeerd. De manier van opdienen was al een prijs waard. Één tapas hadden ze in de vorm van een sigaar gemaakt met as en al. Ik heb geen computer dus de foto's komen later ;)

De volgende dag zijn we weer flink aan het wandelen geslagen. Van Marta en Carlos mochten we een Lonely Planet van Sevilla lenen. Hierin stond dat de één na grootste kathedraal van Europa 20 minuten lopen bij ons vandaan stond. Groot was hij zeker... de legende zegt dat ze deze kerk zó groot wilden maken zodat de mensen van nu zouden denken dat ze gestoord waren. Mwah, aardig gelukt. De kerk was wederom eerst een moskee. Het bijzondere is dat ze de hele moskee hebben afgebroken behalve de minaret. Het is dus een kerk met een minaret als klokkentoren. In de kathedraal zijn ook een paar botten van Christopher Colombus te vinden. Net als op twee andere plekken op aarde, maar DNA heeft uitgewezen dat dit de échte zijn. Túúrlijk!

In de buurt van de kathedraal ligt het Park de Maria Luisa. Een erg mooi park met fonteintjes, strak geknipte heggen, grote bomen, vijvers met bruggen maar géén gras. In het park staat echter wél een bezienswaardigheid van de planeet Naboo. Iedere Star Wars kenner weet waar ik het over heb. Mijn favoriete plek in Sevilla: Plaza de España! In Star Wars is dit beeldschone gebouw het paleis van Queen Amidala. Uiteraard heb ik van te voren de plekjes waar zij en Anakin Skywalker lopen opgezocht (voor de leken: hij wordt Darth Vader). Met de grootste lol hebben we op precies dezelfde plekken foto's gemaakt. (Ik laat ze zsm zien!) Als kind was ik mega Star Wars fan. Mark en ik hadden zelfs onze eigen light sabers. Stiekem ben ik nog steeds een keiharde fan. NERD! Dus ik vond het natuurlijk f*cking vet dat ik op een stukje van de planeet Naboo heb gelopen!!! "May the force be with you". Nadat ik helaas afscheid moest nemen van Plaza de España hebben we in het park gechilld en langs de rivier gewandeld.

Op vrijdag zijn we naar het Alcàzar geweest. Tussen alle katholieke kerken is dit nog een overblijfsel uit de Moorse tijd. Een kasteel gemaakt door dezelfde makers als het Alhambra. Niet net zo indrukwekkend, maar evengoed erg mooi en ook wel indrukwekkend ;) We zijn hier ook weer een halve dag mee zoet geweest.

De hammam in Cordoba vonden we zo lekker dat we in Sevilla weer naar een hammam zijn geweest. Toen Bram en ik even aan het bijkomen waren in het bloedhete bad kwamen er twee 'porno sterren' ons vergezellen. Cup harde dubbel D met opgespoten billen voor haar, en een 24/7 sportschool lichaam voor hem. Om het allemaal nog wat ongemakkelijker te maken kwam zij in de kleedkamer compleet naakt naar me toe gelopen terwijl ik niets vermoedend met mijn blik naar de grond zat te wachten tot de douches vrij waren. Begint daar in eens een voorbips tegen me aan te praten. Ohneej, er zit nog een hoofd op! En nu niet naar die harde ballonnen kijken die zowat in je gezicht worden gedrukt. Van het beetje Spaans dat ik kan verstaan, verstond ik toen natuurlijk niets meer. "Hebben we toch nog gelachen vandaag".

De laatste volledige dag in Sevilla zijn we naar het Museo del bellas artez geweest, waar alleen maar kunst uit Sevilla hangt. Een klein maar fijn museum, gestationeerd in een oud klooster, wat op zichzelf ook een mooi gebouw is. Er hingen erg veel christelijke schilderijen, een beetje te veel naar mijn smaak. Ze zijn hier in Spanje natuurlijk zo katholiek als de .... In de laatste paar zalen werd dit gelukkig stukken minder. Daar hingen meer schilderijen waarop het dagelijkse leven in Sevilla werd uitgebeeld. Zoals bijvoorbeeld 'werkers in de sigarenfabriek van Sevilla' of 'flamenco dansers in Sevilla'.

's Avonds hebben we de flamenco dansers in het echt mogen aanschouwen. Wauw! Wat vond ik dat gaaf zeg! Het optreden begon met een gitarist en zangeres, compleet akoestisch. De Spaanse gitarist was erg technisch en speelde heel mooi. Haar zanglijnen waren erg bijzonder, Arabisch-achtig en uit het hart vol passie. Zo stonden de mannelijke en vrouwelijke flamenco dansers ook op het podium, vol passie, in vuur en vlam. De ritmes die ze met handen en voeten maakten waren moeilijk en te gek! Aan het eind kon ik alleen maar op springen uit enthousiasme, zo hard klappen als ik kon en keihard 'Olé' juichen. Geweldig! Een goede afsluiting van ons avontuur in Sevilla.

De volgende dag/zondag/vandaag zijn we per trein vertrokken naar Malaga. Tijd voor de Costa del Sol.

Salud,
Yvonne

• 03 Augustus 2014 - 23:10

Mark:

SPOILER, ANAKIN WORDT DARTH VADER! SPOILER END
    Zo had je het neer moeten zetten! Zoveel mensen die de film nu nooit meer kunnen kijken... :(

• 04 Augustus 2014 - 00:46

Yvonne Smit:

Hahah! Mark! Nerd! xD

• 04 Augustus 2014 - 08:38

Papa:

Als ik al je verhalen lees van nu en die van de laatste jaren kan je wel een nieuw Starwars deel schrijven alleen nog even met meneer Lucas opnemen .Nog veel plezier Papa

• 07 Augustus 2014 - 14:57

Ans:

Wouououououw wat weer een schitterend verhaal ik zit er weer midden In da bad en die flamingo dansers Ook vaak gezien in spanje En helemaal opgaan in die passie Je gaat er helemaal in mee Jeeeeeeee en dan besef ik nu dat jullie alweer thuis zijn Hoe is het mogelijk dat het allemaal zo snel gaat Nou ja nu maar weer pakken voor Ijsland weer heel iets anders

• 09 Augustus 2014 - 13:12

Nathalie:

Jaaaa ik zag de foto net op facebook voorbij komen, vet cool!
    En klinkt echt leuk om zo bij mensen in huis te zitten, handig ook, vooral met tips die niet in de LP staan bijvoorbeeld.