Geen betere werkplek dan Biosphere 2 - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu Geen betere werkplek dan Biosphere 2 - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu

Geen betere werkplek dan Biosphere 2

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 Februari 2013 | Verenigde Staten, Tucson

Hello, how are you?! (niet op antwoorden, mensen zeggen dit automatisch als groet en willen dus niet echt weten hoe het met je gaat). Anyway! Het is alweer een week na mijn eerste bericht vanuit Amerika en ik ga alweer mijn volgende bericht plaatsen. De eerste paar dagen heb ik natuurlijk veel nieuwe indrukken opgedaan en ik wil alles vertellen. Dus wederom een lang bericht.

Biosphere 2
Ik zou jullie nog gaan vertellen hoe mijn stage in Biosphere 2 (B2) bevalt. Eerlijk? Ik kan me geen betere werkplek bedenken dan B2. Ik werk met een leuk team van allemaal jonge mensen die allemaal van water houden. Met een volle bezetting zijn we met z’n 5-en in LEO (Landscape Evolution Observatory – een deel van B2) aan het werk. Daarnaast zijn er nog een paar mensen die niet echt met onderzoek bezig zijn, maar met alle technische zaken (controleren en installeren van meetapparatuur, de andere 2 hellingen gebruiksklaar maken etc). Dit zijn allemaal heel erg aardige en behulpzame mensen. Ik heb al veel van ze geleerd over alle sensoren die zijn geïnstalleerd. Alles voor de wetenschap!

LEO het deel waar ik werk in B2 heeft 3 hellingen waar onderzoek naar grondwaterstromingen in heuvelachtig gebied gedaan kan worden. Op dit moment is er maar één helling in gebruik en zijn ze druk bezig om de andere twee ook gebruiksklaar te maken. De hellingen zijn zo’n 12 meter breed en 30 meter lang en hebben een helling van gemiddeld 10%. Er zitten meer dan 1000 sensoren in/onder waarmee we alle termen van de waterbalans kunnen meten (berging/bodemvocht, verdamping, drainage/seepage, neerslag). Voor nu was het de bedoeling dat we de helling tot steady state zouden brengen. Dit betekent dat de hoeveelheid water wat in het systeem komt, net zoveel is als dat eruit gaat. Dit had een paar dagen moeten duren, maar na 1 dag kwam er ‘overland flow’. En ‘overland flow’ zou eigenlijk helemaal niet mogen gebeuren met de regenintensiteit die we hadden ingesteld. Blijkbaar heeft de literatuur het niet bij het rechte eind en gebeurde er dus iets wat totaal onverwacht was. Maar jullie moeten dan ook weten dat dit experiment de aller eerste in zijn soort is. Nooit eerder is er een helling gebouwd om daar de wetten van de natuur te simuleren.

Door de ‘overland flow’ is er een geul in de helling gevormd (erosie) die opgevuld moet worden, maar daarvoor heb je materiaal nodig wat hetzelfde is als wat al op de helling ligt. We gaan in grote bakken het bodemmateriaal op dezelfde vochtigheid brengen, om het vervolgens in de geul te kunnen storten. Ondertussen blijven alle metingen gewoon doorgaan en zijn we iedere dag bezig bodemvocht-monsters te verzamelen. Dat is een klusje dat zo gepiept is, als het er maar één zou zijn. Maar in dit geval zijn het er 200! 200 spuiten die we vacuüm trekken, hangen onder de helling. Deze stromen vol met grondwater (veel/weinig, afhankelijk van waar ze zitten). Voor nu zijn dit testmonsters, want wij hydrologen willen een isotopen-analyse gaan doen. Als we de stof deuterium toevoegen aan de neerslag kunnen we, met behulp van de bodemvochtmonsters, bekijken hoe deze stof zich door de helling verplaatst. Dit is interessant om te weten zodat er voorspellingen kunnen worden gemaakt over hoelang grondwater door een helling reist. Uiteindelijk moeten we hiervan een kloppend model maken en dan zou ons werk klaar zijn. Echter, dit project heeft een looptijd van 10 jaar, en vorige week was week 1. Zover zijn we dus nog laaaaang niet en het toevoegen van isotopen zit er nu ook nog niet in. Hopelijk over 1 a 2 maanden wel. Dus op dit moment zijn we de bodemvochtmonsters aan het verzamelen voor de geo-chemici (vraag me niet wat die ermee gaan doen, een onderzoek wat met erosie te maken heeft o.i.d?). En verder ben ik bezig met het analyseren van de data en een kloppende water balans aan het produceren!

Ik heb nu 4 dagen in Biopshere 2 gewerkt en al veel geleerd. Ik leer hoe het is om in/voor/met een groot team te werken, want uiteindelijk bestaat het team uit meerdere mensen van verschillende leerstoelgroepen. Iedereen wil wel wat met deze 3 hellingen. Ik heb mijn eerste vergadering meegemaakt en merk dat je goed moet kunnen improviseren als het niet altijd gaat zoals je zou verwachten. En dat improviseren is iets wat ik erg leuk vind. Met dit onderzoek heb ik ook echt het gevoel dat ik nuttig bezig ben, en dan die werkplek!!! Biosphere is echt een cool gebouw. Op mijn 2de dag in B2 heb ik een tour gedaan (gratis en voor niks omdat ik er werk). De tour bracht me langs verschillende biomen: het tropisch regenwoud, savanne, woestijn, de oceaan, mangroves en allemaal even indrukwekkend om te zien. Het is zo wonderlijk hoe ze die verschillende biomen onder verschillende omstandigheden levend kunnen houden in B2. In het tropisch regenwoud is het ook echt vochtig en warm en dat regelen de planten voor het grootste deel gewoon zelf! In de verschillende biomen worden verschillende onderzoeken gedaan. Zo wordt in de oceaan onderzoek gedaan naar hoelang het duurt voordat plastic is ‘verteerd’, in de woestijn wordt onderzoek gedaan naar hoe stenen worden omgezet in een vruchtbare bodem (door planten) en in LEO doen wij natuurlijk onderzoek naar grondwaterstromingen. De tour bracht ons ook naar het oude woongedeelte van de Biospherianen (de mensen die in de jaren ’90 hier woonden om onderzoek te doen), dat was ook interessant om te zien. Biosphere 2 is echt uniek! Ik ga hier met liefde naartoe en kan me geen betere werkplek wensen.

Nu wil het ook nog zo zijn dat als ik niet op Biosphere werk, ik op de campus aan de slag moet en die is ook te gek! Echt Amerikaans, met een campus boulevard waar je allemaal leuke eetkraampjes, winkels en niet te vergeten een Star Bucks hebt zitten. Daar ga ik deze week eens langs! Als je van de ene plek op campus naar de ander wil, kan je lopen of met de shuttle gaan. Mijn begeleider: Peter Troch, die ik vorige week op campus heb ontmoet. is trouwens een hartstikke leuke, aardige Belg van wie ik denk ik nog veel kan leren! Vandaag heeft hij Anouk en mij uitgenodigd om met hem te lunchen op zijn kosten, wat heel erg gezellig was. Ik kan me niet voorstellen dat in NL een docent me zou uitnodigen om samen te gaan lunchen. Uiteraard hebben we het wel alleen maar over hydrologie gehad, maar dat is op dit moment ook het leukste om over te praten. (Volgens mij zou alleen een nerd dit zeggen… Naja, ik ben op dit moment ook de Big Bang Theory aan het kijken, dus daar zal het aan liggen :p…). Kortom: ik zit hier wel op mijn plek met deze stage!

Werktijden
Al mijn huisgenoten hebben een ander schema. Amber studeert nu even niet, maar is aan het kijken wat ze voor Master wilt gaan doen. Dat is heel gebruikelijk hier in Amerika om tussen je Bachelor en Master even te gaan werken. Ze werkt bij de Star Bucks en begint ’s ochtends om 5 uur, komt dan half 12 thuis en gaat slapen. Amber zie ik ’s avonds dus meestal wel. Dan heb je Maria, die werkt gewoon op de tijden zoals de meeste Nederlanders dat doen, maar vanaf donderdagavond beginnen voor haar de stapavonden. Donderdagavond, vrijdagavond, zaterdagavond en zondagavond gaat ze er met haar homo-vriend David op uit. Donderdag naar de karoake bar, vrijdag naar de gogo-bar, zaterdag naar een drag-show en zondag gewoon chillen (naja, niet altijd in die volgorde, haha). En Gilda is een pre-medicine student, zij zit soms tot 3 uur ’s nachts in de bieb, heeft een super druk sociaal leven en komt af en toe thuis om te douchen en te eten. Blijkbaar heeft ze deze periode ook belangrijke tentamens, dus als dat voorbij is heeft ze meer tijd om mij te leren kennen (zei ze, haha). Ik sta iedere ochtend om 6 uur op en kom rond half 7 thuis. Wat ik echt heerlijk vind, want door die jetlag heb ik helemaal geen moeite met opstaan en ik zorg dat die jetlag nog wel even blijft, haha.

Koken
Al mijn huisgenoten eten vrijwel nooit thuis, buiten de deur eten is de normaalste zaak van de wereld. Als we wel samen thuis eten merk ik dat ze handen vol zout door hun eten gooien en koken kunnen ze eigenlijk niet. Of ze warmen iets op, of ik kook. Mijn huisgenoot heeft één keer een poging gedaan om voor mij te koken toen ik vorige week ziek was. Dat was pasta met gehakt, groenten en saus. Ze begon met het bakken van het gehakt, dat was een goed begin. Ik merkte dat ik wel wat meer groenten kon gebruiken, dus gooide er een paar handen paprika/ui/champignon bij. Voordat ik het wist gooide mijn huisgenootje de witte pasta saus erbij. Waren de groenten al gebakken? Of een betere vraag, was het gehakt al gaar? Sja, dat was onmogelijk meer te zien met die witte saus. En aan de reactie van mijn huisgenootje te horen, was het nog niet gaar. Ik heb het op weten te lossen maar voortaan kook ik mijn eigen eten, wat tot nu toe prima gaat. Mexico ligt hier een paar kilometer vandaan, wat mij inspiratie geeft voor het koken. Ik heb al twee keer wraps gemaakt en de avocado’s zijn heerlijk hier!

Weekend
Dit weekend ben ik naar een echte Rodeo geweest. Dat was een leuke belevenis. Het draait natuurlijk om de show maar vooral…. ETEN! Overal staan dus kraampjes met heerlijk (vooral Mexicaans) eten. Als je dan op een tribune zit zie je vaak genoeg erg dikke mensen zeker 4 keer eten halen, dat ik denk: ja, zo kom je nooit van je overgewicht af. Ach, ja! Het zonnetje scheen heerlijk en ik maakte me nergens druk om (behalve dat ik misschien zou verbranden dan). De rodeo vond ik aan de ene kant moeilijk om naar te kijken; ik vraag me toch af hoe ze die paarden zo opgefokt kunnen maken, maar aan de andere kant worden die paarden natuurlijk hartstikke goed verzorgd want voor sommige cowboys zijn deze Rodeo-shows hun enige inkomstenbron. Kleine cowboys van een jaar of 5 doen ook mee. Die moeten dan zo lang mogelijk op een rennend schaap blijven zitten, wat heb ik gelachen zeg!!!! Hilarisch was het gewoon! Ondertussen kregen we shows te zien van cowgirls in glitterpakjes. Eigenlijk waren die shows de reclame spotjes, want ze hadden allemaal een vlag van een sponsor in de hand.

Zo gek om te bedenken dat ‘Cowboy zijn’ echt een lifestyle is. Die mensen zijn iedere dag ‘verkleed’ als cowboys, paarden zijn hun leven en de meesten wonen op een echte ranch… Bizar!
’s Avonds zijn we uiteten geweest, en mijn twee homo-vrienden (David en Maria) zijn echt een komisch duo, zij is de man en hij is de vrouw. De volgende dag gingen we shoppen zodat David en ik wat ‘girl-time’ konden hebben en als afsluiter hebben we ’s avonds de musical Les Miserable gekeken. Op de zielige momenten begonnen we met z’n alle maar keihard te lachen om het niet ongemakkelijk te maken. Ik heb een heerlijk weekend gehad. Van mij mogen alle weekenden zo zijn. Komend weekend wordt het hier 27 graden C. Ik kan niet wachten om m’n bikini aan te trekken en naar het zwembad te gaan. Blijkbaar is het daar nog niet de tijd voor, want het water is nog koud…(zeggen ze hier) Who cares? Ik ga aan het zwembad liggen, waarschijnlijk als enige!

Veel liefs,
Yvonne

  • 28 Februari 2013 - 12:40

    Papa En Mama:

    Leuk dat je het zo goed naar je zin heb en dat het onderzoek helemaal is wat je wil. We zijn blij dat wij eind April ook alles kunnen bekijken wat je daar doet ben erg nieuwsgierig hoe het er allemaal uit ziet.Het is weer een prachtig en uitgebreid verhaal heel goed we wachten met spanning op de volgende Kusjes Papa Mama

  • 28 Februari 2013 - 13:30

    Ans En Klaas:

    heeeeee Yvonne

    Wat een verhaal en ik vind het echt geweldig interresant als je het op je gemak doorleest dan is dit echt helemaal geweldig Wat ken een mens zich nog meer wensen met de studie die jij doet Echt alles is er wat je maar kunt leren volgens mij Die over flow is dan wel niet helemaal zo als het moest maar volgens mij leer je daar dan weer het meeste van Want iets dat fout gaat daar moet je oplossingen voor vinden dus daar moet je dan weer extra over nadenken En inproviseren natuurlijk daar draait het om als jij straks gaat werken Onderzoek heeft altijd te maken met oplossen van problemen Mijn intresse gaat altijd heel erg naar het tropisch regenwoud AEn stomtoevallig zitten wij nu net een serie te volgen over Afrika Daar zit ook woestijn tropich regenwoud enz renz Heeeeee ik vind het gewoon geweldig al deze uitleg en dat je het zo ontzettend naar je zin hebt en ook de rest je vermaakt je prima Nou wij leven helemaal mee top kus kus kus

  • 28 Februari 2013 - 14:31

    Jessica:

    hahahahaha mini cowboys op een schaap!! XD
    Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Het gebouw ziet er inderdaad echt super vet uit! Echt geweldig! Veel plezier bij het zwembad, hihi! Ik spreek je snel!
    Kus!

  • 01 Maart 2013 - 13:25

    Nathalie:

    Nou je hebt in ieder geval niet stil gezeten!
    Die foto's lijken wel een beetje op Artis :P Daar hebben ze ook zo'n binnenshui landschappen.

    Mijn wintersport vakantie was top, we hadden super mooi weer.
    Ben die maandag meteen verder gegaan met snowboardlessen in Snowplanet.


  • 01 Maart 2013 - 19:23

    Els:

    Tjongejongemeisjetoch,
    Wat een verhaaaaalen! Ik zit gewoon te duizelen op mijn zompige Zaanse kleibodemstoeltje.
    Weet je, Yvonne, van al die onderzoeken begrijp ik nu nog niet zoveel.
    Ondergrondse waterlopen? Ja, volens mij ligt de grootste onderwaterrivier in Europa in Turkije en dat heb ik wel op mijn verlanglijstje gezet.
    Maar jij bent waarschijnlijk met heeeeel iets anders bezig.
    Koken? Gewoon elke dag iets leuks bedenken, dat vind ik erg leuk en Jan gelukkig ook.
    Hij kookt voor zijn groep dementerende huiskamerbewoners ook altijd als hij dienst heeft, heel gezellig hoor.
    Nou ja, elk land en ieder mens zijn eigen gewoontes, laten we dat maar respecteren.
    Lieverd, ga lekker door zo en blijf gezond! Liefs, ook van Jan, Els

  • 01 Maart 2013 - 19:45

    HenkJan:

    Ha ha je bent echt een nerd! Superleuk om te lezen! Geweldige keus om daar naartoe te gaan. Geniet ervan. Binnenkort ga ik je nog wat praktische tips vragen, kom ik nog op terug. Succes op je heuvel! (ik neem ondertussen nog een hapje van mijn overheerlijke maaltijd)(moeten we al hagelslag sturen?)

  • 04 Maart 2013 - 11:23

    Lieke:

    hehe, tijd gehad om je blog te lezen. Mooie foto's van die erosion gully, ookal was dat niet helemaal de bedoeling ;). Ga nog even met je vraagstuk langs Paul, maar verwacht dat extrapoleren met tensiometers vanuit niet representatieve metingen niet zo mogelijk is (of op zn Pauls; 'absoluut verboden'). I'll let you know! Geniet van je tijd, het ziet er echt supergaaf uit :)

  • 04 Maart 2013 - 13:13

    Betty:

    Ik heb even gewacht tot ik met volle aandacht je verhaal kon lezen. Want daar moet ik echt even voor gaan zitten. Krijg een piepklein idee wat je aan het doen bent na je verslag.
    Heel interessant en ik kan me voorstellen dat het daar voor jou een Mekka op aarde is.
    Dat vele en vooral groot formaat voedsel wegwerken heb ik al een keer van Tjarko gehoord. Bizar!
    Ik denk dat jij meer van de lekkere groente en fruit bent. En wraps met groentevulling is natuurlijk niet te versmaden.
    Leuk om ook die foto's te zien. Volgens mij heb ik ooit een docu over dat Biosphere gezien op de tv. En nu zit jij daar! Toch geweldig!
    Nou, ik heb nog een verslag te gaan geloof ik. Leuk!

  • 15 Maart 2013 - 21:55

    Jan En Els Van Put:

    Hallo Yvonne,

    Wij hopen,dat je nog hele fijne tijd daar kan doorbrengen.Wat een verhaal zeg,geniet er maar
    heerlijk van,want dit maak je maar een keer mee.Heel veel liefs van ons we zien elkaar wel weer
    als je weer terugbent.

    Hartelijke groeten van ons.
    Jan en Els van Put

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Wat valt er te omschrijven? Ik ga graag op reis en voor de thuisblijver die graag mee wilt genieten schrijf ik een dagboek die iedereen kan lezen..... En zelf vind ik het stiekem ook wel erg leuk om te schrijven!

Actief sinds 17 Nov. 2011
Verslag gelezen: 6487
Totaal aantal bezoekers 73525

Voorgaande reizen:

29 Juni 2015 - 29 Juli 2015

Jungle Adventures

19 December 2014 - 23 December 2014

Polen tussen 1940 - 1945

23 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

In de voetsporen van 'Wie is de Mol?'

18 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Howdy how... Arizona!

02 December 2011 - 10 Januari 2012

Back To The Roots

Landen bezocht: