Manilla en Tagaytay/Taal Vulkaan - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu Manilla en Tagaytay/Taal Vulkaan - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Yvonne Smit - WaarBenJij.nu

Manilla en Tagaytay/Taal Vulkaan

Door: yvonnesmit

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 December 2011 | Filipijnen, Manilla

*English below!!!!

Zenuwen, zenuwen en nog eens zenuwen! Waarom dan eigenlijk? 1) Ik ben niet zo'n groot fan van vliegen, 2) Kom ik door de paspoort controle? 3) Ik ga m'n familie ontmoeten!

Nu zullen jullie wel denken, reden 1) en reden 3) begrijp ik nog, maar waarom is ze nou zenuwachtig om door de paspoort controle te komen? Ik zal het even uitleggen. De ANWB vertelde mij dat mijn paspoort 3 maanden na terugkomst geldig moest zijn en het vrouwtje van de ANWB had ook nog even op internet gekeken voor een visum, en dat hoefde ook niet. Maar toen wij vorige week op Schiphol stonden, bleek dat mijn paspoort nog 6 maanden na terugkomst geldig moest zijn. NEE HE! Wat nu? Een noodpaspoort halen dus! Gelukkig is het niet heel druk op Schiphol in december. En ondanks dat het mannetje van de marechaussee mij lekker gespannen maakte door te zeggen: ik zal kijken wat ik voor je kan doen en of ik het red voordat je moet boarden, ging het allemaal prima. Hij was namelijk in een half uur klaar! Pfff...

Dus Yvone had een ROZE noodpaspoort, geldig voor de hele vakantie, wat kon er nu nog misgaan? Dat zal ik ook even uitleggen. In Hong Kong werd ik namelijk een beetje wantrouwig. De ANWB had tenslotte ook al het verkeerde aantal maanden gezegd, klopt het dan ook wel van dat visum? Mijn vader had me al gerustgesteld dat je gewoon op Manilla Airport een visum kon kopen en ik ben ook nog half Filippijns, dus dan zou het al helemaal niet zo'n groot probleem zijn.

Voor de zekerheid toch nog maar naar de Filippijnse ambassade in Hong Kong. Daar werd ons verteld dat Bram wel naar de Filippijnen mocht vliegen want hij had een gewoon paspoort. Hij mocht daar 21 dagen verblijven en kon op Manilla Airport een visum aanvragen voor de overige 2 weken. Ik daarentegen mocht niet naar de Filippijnen. Ik had namelijk een noodpaspoort en dan loop je tegen 2 problemen aan: 1) Ze laten je niet door de paspoortcontrole in Hong Kong en 2) Je moet je in Filipijnen gaan melden bij de immigratiedienst, want 21 verblijven zonder visum als je een noodpaspoort hebt was volgens de ambassade niet mogelijk. Er werd ons geadviseerd een nieuw ticket te kopen en een visum aan te vragen. Je kunt je voorstellen dat ik wel door de grond kon zakken. Het huilen stond me nader dan het lachen. Wat was dit vreselijk!!!

Bram probeerde me gerust te stellen door te zeggen: Joh, je vader zei toch dit dit en dit. Die vrouw van de ambassade wist gewoon niet wat ze met een noodpaspoort aan moest dus zei ze maar dat je een visum aan moet vragen.

Naja, toch maar even mijn vader gesmst. Die heeft 's avonds de ambassade in NL gebeld en die zeiden dat het absoluut geen probleem was. Voor een noodpaspoort gelden dezelfde regels als een gewoon paspoort.

Eenmaal op Hong Kong Airport ging alles vloeiend, wat een giller! Was ik daar nou zo zenuwachtig om? En weet je wat ze op Manilla Airport zeiden toen we vroegen waar we een visum moesten halen voor de overige 2 weken? "Oooh, als jullie terugvliegen naar Nederland kijken we hoeveel dagen jullie langer zijn gebleven dan de 21 dagen die je zonder visum hier mag verblijven, en dan betalen jullie voor de overige 14 dagen". Zo hoefden we dus ook geen visum van 59 dagen aan te vragen, wat je vaak in andere landen wel moet doen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan!?

Geen zenuwen meer voor reden 1) ook niet meer voor reden 2), nu mijn familie ontmoeten! Jun jun, Reggie en hun dochter Atasha haalden ons op. Wat een lieve en vriendelijke mensen! Het voelde echt meteen als familie. Wat heerlijk! Echt heel erg leuk! We praten over van alles en nog wat (genoeg te vertellen natuurlijk, we hebben elkaar tenslotte al 14 jaar niet gezien) en het is heel erg gezellig! Iedere ochtend ontbijten we samen en 's avonds eten we ook samen. HEEL FIJN!

Dan nu, Manilla! Ik dacht dat Hong Kong een mierennest was, maar Manilla kan er ook wat van. De stad heeft meer inwoners dan heel Nederland bij elkaar. Het is onmogelijk om vanaf Jun Jun en Reggie's huis te voet de stad in te gaan. Dus hadden Jun Jun en Reggie voor ons een auto met prive chauffeur geregeld. Ja, ik schaam me soms een beetje, want Jun Jun en Reggie zijn zo lief. Ze willen alles voor ons regelen. Ik voel me echt een luie, gierige Hollander. Maargoed, nee zeggen tegen zo'n aanbod is ook onbeleefd, dus Bram en ik zijn twee dagen met de auto + prive chauffeur Manilla ingegaan. We konden uitstappen waar we wilden. De chauffeur bleef op ons wachten en vervolgens zeiden we waar we daarna naartoe wilden. IDEAAL GEWOON!

We hebben al heel veel van Manilla gezien. Mooie dingen maar ook wat minder fraaie aanzichten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er soms best moeilijk mee heb om die armoede hier te zien. Maar gelukkig zijn er ook hele mooie dingen in Manilla (zie foto's). En wat me nog het meeste bij is gebleven van al die ritten met onze prive chauffeur is het avontuur op de weg. Lieve hemel! Ik snap wel waarom al die auto's zo'n kruisje aan hun achteruitkijkspiegel hebben hangen! De lijnen die hier op de weg staan worden compleet genegeerd. Afsnijden is de normaalste zaak van de wereld, gooi je auto gewoon maar voor een andere auto. Snelheidslimieten bestaan niet. En die stoplichten kosten alleen maar stroom, die kan je beter weghalen want niemand kijkt er toch naar. Op de achterbank heb je geen eens gordels, dat is namelijk niet nodig(?) en als het verkeer voor sommige chauffeurs te langzaam gaat, dan rijden ze gewoon over de stoep! GEEN REGELS! En ondanks dat ik soms wel even m'n hart vasthield en mijn handen voor mijn ogen deed moest ik ook wel heel hard lachen om hoe er hier werd gereden. Dit zouden ze eens in Nederland moeten proberen!
Ook al die verschillende voertuigen hier: jeepneys, tricycles, gewone auto's, bussen, vrachtwagens, motoren en allemaal rijden ze precies op dezelfde manier. (Zie je het voor je, een vrachtwagen die over de stoep gaat of zijn wagen gewoon voor een andere auto gooit?). CHAOS! Oh, en dit moet ik ook nog even benoemen (ja, er is nog veel meer hoor, maar we hebben dan ook genoeg filmpjes gemaakt) we zagen ook nog een heel gezin op 1 motor rijden. De kleinste voorop, daarna de vader, dan het oudste kind en als laatste de moeder. Als de vader iets te hard over een bobbel zou rijden, zou de moeder er gewoon vanaf vliegen. Gekke Filipino's, haha!

Er is zoveel te zien in Manilla, maar twee dagen achter elkaar al die indrukken tot je nemen was wel even genoeg voor ons. Daarom zijn we de derde dag de stad uitgegaan. Op naar de natuur! Wat was het doel voor die dag?: De Taal Vulkaan!!!

En ja hoor, afgelopen 2 dagen droog, 28 graden en als wij om nog zo'n dag vragen begint het KEIHARD te regenen! We zullen vast niks van die vulkaan kunnen zien. Maar het kruisje aan de achteruitkijkspiegel van onze chauffeur hielp gelukkig een handje mee. Op het moment dat wij Tagaytay inreden (de plaats waar de vulkaan ligt), kwam het zonnetje door en stopte het met regen... JAAAAH! Wat een prachtig uitzicht! Het was nog vroeg in de ochtend (9.00u, dus 6.00u op en 7.00u vertrokken uit Manilla) dus we hadden de hele dag om de prachtige vulkaan en het meer rondom te bewonderen. Met een banka (Filippijnse boot) zijn we naar de vulkaan gevaren. Die hebben we op eigen voet beklommen (het kon ook met gids of te paard, maar ik ben tenslotte een echte Bodem, Water, Atmosfeerder: BWA'er, dus wij gingen mooi zelf klimmen) dat was ook wel een goed idee, want een gids was echt niet nodig en met dat paard zou je veels te snel boven zijn en alle mooie uitzicht missen. Naarmate we hoger kwamen rook je de zwavel meer, rode gesteentes werden zichtbaar die waren erg warm en er kwam rook uit. Prachtig!

Eenmaal op de krater was het uitzicht ONWIJS MOOI! De vulkaan is echt nog heel actief. Het water in de krater is zo heet, dat je aan de randen van het meer zo'n rode 'aanbrand laag' ziet zitten. Ook veel plekken waar je goed de rook uit zag komen! Heel indrukwekkend. Op de krater hebben we lange tijd van het uitzicht genoten en ook nog uit een cocosnoot gedronken! Dat was wel nodig want het was erg warm (ik geloof dat Bram en ik allebei een beetje zijn verbrand, oepsie). De tocht naar beneden ging gelukkig een stuk makkelijker. En af en toe kwamen er nog een paar locale jongetjes ons een paard aanbieden, maar gelukkig drongen ze niet zo aan en ging de tocht voorspoedig. Weer met de banka terug naar het vaste land en toen was het afdingen voor de prijs!

Oh wat vind ik dit toch vreselijk zeg!!! Die man was ons gewoon keihard aan het belazeren 2700 pesos (dat is ongeveer 45 euro) voor een boottochtje! Belachelijk! Bij de toerist information office zeiden ze dat de prijzen overal 1500 pesos moesten zijn. Anders worden die mensen namelijk opgepakt. De prijzen zijn gereguleerd, het liep namelijk erg uit de hand. Ik ben maar in de auto gaan zitten, want als ik ga onderhandelen dan is het meteen: Oke, prima! Gelukkig hield Bram voet bij stuk en nadat Reggie via de telefoon ons nog even bij had gestaan kwamen we op een prijs van 1500 pesos! Goed gedaan Brammie! Haha! Het was echt een geweldige dag. Ik heb mijn eerste ACTIEVE vulkaan gezien en het was waanzinnig!

Dit weekend zijn we met Jun Jun, Reggie en Atasha naar een Hot Spring (warm water bronnen vanuit de bergen) en Resort in Laguna geweest. Dat is Atasha's favoriete plek. Dat was erg leuk en relaxed. Over een paar minuten ga ik met ze mee naar de kerk. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. En morgenochtend vliegen we naar Palawan! Ik kijk erg uit naar de witte stranden, ondergrondse rivier, misschien nog een eendaagse duik in de zee, maar wat ik echt te gek vind zijn natuurlijk: DE MANGROVEBOSSEN, AAAAAAH!!!

Tot na Palawan!
xxxx Yvonne

------------------------------------------------------

ENGLISH

Nervous, excited, happy! All these emotions at one time is a bit much. But I am going to meet my family after 14 years, that's why!!!

Jun jun, Reggie and Atasha picked us up from the airport. They are very sweet and kind. It really felt like family! It is so much fun to get to know each other. There are a lot of things we can talk about. But that is quit logical, since we haven't seen each other in 14 years! Hehe! It is very cozy at theire place. Every morning we eat breakfast together, and in the evening we have dinner together.. It is so nice!

Well, something about Manila.. I thought Hong Kong was a busy city, but Manila is even worse, hehe! It is impossible to go into Manila walking from Jun's place to the centre. So that's why Reggie arranged a car and driver for Bram and me (again; very sweet). We have been driving through Manila for 2 days. And have seen beautifull things! Off course we have seen some things we didn't like, the poverty is sometimes very hard to look at..

But anyway, in the pictures you can see some sights we have seen. Like, Intramuros, Fort Santiago, Rizal Park and the Mall of Asia. Besides all the beautifull things, there is one more thing that impressed me very much. That's the traffic here in Manilla. Dear god, it is a chaos! Drivers don't watch the traffic light. They just drive on the sidewalk if they think the traffic is too slow. They move from one line to another one, not looking if there's another car. Wow! Now I understand why all these cars have their cross hanging on their rearview mirror! But, besides I have been a bit afraid sometimes, I also really laught about the chaos!

There is a lot to see in Manilla, but after two days Bram and I needed to go out of this busy and crowded city. So we went to Tagaytay/Taal Volcano.

That was a beautifull trip. The views are very nice. We went there by car and crossed the lake with a banka. We went up the volcano by ourselves, not using a horse. And that was a good idea. Because if we would use a horse, we couldn't stop to see the beautifull sights.

The volcano is still active, so you see a lot of warm red soils. Smoke comes out of the ground and you can smell the sulfur! After we spend a few hours on the volcano and drank out of a coconut (really nice) we went back down and crossed the lake again.

It really was a very nice experience! So beautifull! After we went back down we went to a small market where we bought some fruit from a nice old lady :) Than we drove back to Manila. Pfff, it took us 4 hours. The traffic was really worse! But anyway, when we were back home, Reggie and Atasha were waiting for us and gave us a nice dinner! :)

It has been a beautifull week in Manila. Tomorrow we will be flying to Palawan. I can't wait to see the beautifull beaches, the underground river and the mangrove forest!

See you after Palawan!
xoxox Yvonne

  • 11 December 2011 - 08:03

    Daniëlle:

    Hoi Yvonne,

    Wat heerlijk om een update van jullie te lezen. Wat een avontuur! Dit neemt niemand jullie meer af. Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag :D

    XxX

  • 11 December 2011 - 08:43

    Marijke:

    Wat een uitgebreid verslag weer, Yvonne!
    En ik volg je op de voet. Handig dat je vooraf je reisdoelen had gemeld. Heel veel plezier maar weer!!
    Dikke kus

  • 11 December 2011 - 09:57

    Agnes:

    Geweldig zeg wat een avontuur. Denk veel aantal jullie blijf vooral schijven genieten wij ook. Knuffel knuffel

  • 11 December 2011 - 11:17

    Papa Mama:

    Goed dat bram leert afdingen alles gaat lekker morgen het hoofd doel kusjes papa mama

  • 11 December 2011 - 11:31

    Jessica:

    Geweldig, Yvon en Bram! Wat een indrukken! Haha en inderdaad knap van dat afdingen, Bram! Lijkt me ook heel moeilijk!
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!

    Liefs

  • 11 December 2011 - 11:40

    Marijke:

    En weer nieuwe foto's!
    Dank je wel.

  • 11 December 2011 - 12:16

    Betty:

    Wat leuk om je verhalen te lezen en jullie avonturen mee te beleven!
    En afdingen zouden wij beiden niet kunnen haha. Goed van Bram hoor!

    groetjes Betty

  • 11 December 2011 - 13:11

    Eduard Van Der Pol:

    Erg leuk om te lezen, Yvon. Leuk om te lezen en je ziet het zo voor je!

  • 11 December 2011 - 17:17

    Nicky:

    heej Yvon, dat klinkt echt goed joh je schrijft echt leuk, fijne tijd nog, liefs

  • 11 December 2011 - 20:44

    Nathalie:

    Haha, ja het verkeer in Azië is ook overal hetzelfde...prachtig!

    Lekker wezen hiken... :P Maar wat een luxe dat jullie twee dagen de tijd hadden met een chauffeur om Manilla te bezichtigen.

    Nu naar Palawan, ik vond het daar prachtig! Heerlijk tot rust komen. Ik gun het jullie van harte, maar zou graag zelf op Palawan zitten.

    Ik ben net terug van een herenzitting en nu heel snel slapen.

    Geniet ervan!
    Nathalie XxX

  • 12 December 2011 - 07:18

    Els Van Der Pol:

    Hoi Yvonne en Bram, Wat een fantastsich verslag, journalistiek gezien topkwalieit!
    Heerlijk om jullie avonturen mee te beleven. Ik heb de verslagen bij mijn moeder (Oma) door gestuurd naar ons adres. Prachtige foto's! Wat een enorme verzameling indrukken doen jullie op!
    Ik blijf meegenieten! Jan ook! Els

  • 12 December 2011 - 09:29

    Ans:

    Nou wij zijn toch heerl blij dat jullie die site aangemaakt hebben wat een belevenissen En dan bij die vulkaan al die mooie rode stenen en hij werkt echt dat zou ik ook wel eens van dichtbij willen meemaken Nou lekker met jullie kont de zee in lekker snorkeleN ooooh wij zijn jaloers En wat een leuk snel jun jun en zijn familie nou geniet maar lekker verder wij genieten mee En yvonne haar schrijverstalent dat had ze al heel jong kus Ansie

  • 12 December 2011 - 09:34

    Ans :

    En heel veel plezier in de mangrove bossen En ik ben zo nieuwsgierig naar dat prachtige eiland Palawan Geniet er van he En laat die zenuwen maar even weg maar ik snap het wel hoor het zijn zo veel belevenissen Ik ga ook maar eens even op Palawan kijken via internet dikke kus ook van Klaas

  • 12 December 2011 - 15:23

    Anna:

    Hoi Yv en Bram!

    Ziet er echt super uit allemaal! Zoooo jarloers makend! Geniet er maar goed van, want voor je het weet ben je weer in het koude Nederland, haha.

    Zeg trouwens maar even tegen Bram dat z'n auto heeeeerlijk rijdt! Haha.

    Veel plezier nog!

    Dikke kussen,
    Anna

  • 12 December 2011 - 20:17

    Jolien:

    Wauw! Een slecht begin is alleen maar beter om een hele leuke vakantie te hebben ;P
    Leuke foto's!

    xxxx

  • 13 December 2011 - 15:51

    Yorrick:

    hoi Yvonne alles goed

    van yorrick

  • 14 December 2011 - 21:03

    J.van.put:

    wat een mooie fotos heebben jullie
    gemaakt en een mooi land is het qua natuur.fantastisch.wat zullen jullie genieten.heel veel plezier nog.


  • 19 December 2011 - 08:52

    Esther Slinger:

    Hey Yvonne & Bram,

    Wat leuk om die foto's te zien! Als ik de foto's van Manilla en jouw verhalen over het verkeer hoor, lijkt het of je het over Ho Chi Minh City hebt. Leuk hoor, zo'n gekkenhuis!

    Btw, in de Damstraat zit een Chinees restaurant waar je heerlijk kunt 'Dim-Summen'.

    Veel plezier nog en alvast fijne feestdagen!
    xxx, Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Wat valt er te omschrijven? Ik ga graag op reis en voor de thuisblijver die graag mee wilt genieten schrijf ik een dagboek die iedereen kan lezen..... En zelf vind ik het stiekem ook wel erg leuk om te schrijven!

Actief sinds 17 Nov. 2011
Verslag gelezen: 2091
Totaal aantal bezoekers 73527

Voorgaande reizen:

29 Juni 2015 - 29 Juli 2015

Jungle Adventures

19 December 2014 - 23 December 2014

Polen tussen 1940 - 1945

23 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

In de voetsporen van 'Wie is de Mol?'

18 Februari 2013 - 17 Juli 2013

Howdy how... Arizona!

02 December 2011 - 10 Januari 2012

Back To The Roots

Landen bezocht: